Télen az Ünnepek között Csővárat látogattam meg. Penc felől az autóbusz megállótól és a P sávon és a P rom jelzésen támadtam a várat. Szerintem is a P sáv nehezen járható, nem gondozott, szóval felejtős lehet. Viszont Csővár faluból a faluszélén van egy útelágazás, mely a vár alatt vezet a P romjelzésig és a P sávban folytatódik. Én inkább ezt favorizálom, így két útvonalon is támadható a vár. Csővár megtekintése után a nyeregtől Nézsáig mentem. Szép kellemes út, csodaszép kilátással, bár van benne egy nagyon meredek szakasz. A nézsai iskola épülete, egykori kastély. Igazi látnivaló!
A legutóbbi javaslathoz képest: A Naszály csúcstól Keletre a K- és Skörséta fonódás helyett haladhatna a S- a jelenlegi Z3-ön, ez festési majd később felújítási munkákban ugyanannyi vagy kevesebb lenne (hosszabb fonódás helyett rövidebb egyszeres), és több útvonal-alternatíva maradna (így pl. Kosdról nyílna egyértelmű "nyeles-körtúra" a csúcsra, S-K-S útvonalon).
Zsolti azon érve sem elhanyagolható, a Látó-hegy (különösen amíg a Naszály csúcson nincs új kilátó...) elég fontos célpont lehet ahhoz, hogy Kosdról szintben kerülő nélküli összeköttetést kapjon (tehát megmaradjon a Vaditató és az új S- között a S+). Ekkor persze megmaradt a jelzett utak nagy része, de még mindig megnyertük a megszűnt Z körsétát (hosszú felesleges fonódásokkal és az alsó déli ág törlésével) egyszerűsödött, jobban áttekinthetővé vált a hálózat a S-val (s eltűnt a tájidegen Z3).
Kosdon támogatom hogy a S- lejöjjön a központba ("Kosd, templom"), ebben az esetben viszont nagyon logikus lenne a P4 S4-re átfestése, így nem kellene ott sem fonódnia a S-P4 jelzéseknek sokszáz méter hosszan. Sőt, az új S4 a Temető utca-Apafi utca helyett a templomtól "egyből" Ny-DNy felé indulhatna, az Óvoda majd Posta mellett haladva, majd jobbra (térkép alapján nem azonosítható nevű utcára) fordulva kb. 130m múlva érné el a jelenlegi nyomvonalát), ezzel megint kicsit rövidebbé de egyben logikusabbá válna a hálózat.
Térképen az a javaslat, ami tudomásom szerint a legutolsó.
@ikrieger Ebben így elég alacsony a fonódó jelszések száma, hossza. Letisztultnak és átláthatónak tudom nevezni.
Fino alla morte!
Szerintem is jó kompromisszum a Naszály csúcs kihagyása, egy pár dologról beszéljünk szerdán:
- új K+ a K- és az új S- között a régi Zkörtúra nyomvonalán -> Növeli a túra-kombinációs lehetőségeket, több körtúra-lehetőséget hoz.
- Kosdon az ábrázoltnál lejjebb, Kosd, templom buszmegállóig kéne lehozni a S- -t, sokkal inkább az a központ.
- Ebből következően a cselőtepusztai irány Piroshoz "kötése" indokolatlanná/feleslegessé válna, P4 -> S4.
- Ha mindenképp be kell kötni a Robirtokot (beszéljünk ennek indokoltságáról, előnyeiről), akkor az lehet S+, így akár nyitva is maradhat ha ő szeretne útvonalat ki/újra-alakítani/karbantartani később felfelé a Naszály-felé
Készítettem a Naszályról és a Cserhát érintett részéről egy újabb hevenyészett térképvázlatot.
Ez több kisebb változást tartalmaz, egyrészt amiket szerdán beszéltünk:
1. Két kis rövid K+ került fel, ami összeköti a K és S jelzéseket;
2. Lekerült a Robirtokhoz vezető jelzés;
3. Nézsa és Csővár környékén S körsétaút lenne, amiből kiágazik 1-1 rövidebb SL és SO.
Tegnap beszéltem a Kosdiakkal (Huth Gergő), az ő kérésére pedig az alábbi változások kerültek fel:
4. Vác felől a S-ról részben a körsétautak nyomvonalán (Kosd felett a széles földúton) lehessen lejutni a házhoz és Cselőtepuszta am-hez, ez lehetne a S4 jelzés;
5. S ezzel egy időben meg lehetne szüntetni a Kosdról a házhoz vezető P4 jelzést.
A széles földúton (új S4) kikerülhető a Z körút nyugati ágának benőtt része? Ez miatt merült fel ennek az ágnak a megszüntetése.
Illetve úgy emlékszem, hogy régen a Cselőte-patakon nem volt híd. Erről van friss infótok?
A patakon ők csinálnak, csináltak hidat.
A széles út abszolút járható, szinte személyautóval is. Vagyis ott mehet a jelzés, bár nem túl élvezetes.
Akkor pedig a falu felé a P4 off lesz.
A pályázati térképre felvezettem a változásokat és van két kérdésem:
- Az új S4 és a S/K+ csomópontja közti szakaszt nagyon sokan járják. Ezen a részen nem lesz turistaút?
- A Nagybánya-kő feletti szakaszt (Z körút) is sokan járják. Ezen sem lesz turistaút?
Ezeket a mellékelt térképen zöld számmal jelöltem.
Az OKT-n fonódó S és Z körút jelzéseit Oszi fogja szürkézni.
Az első esetében szerintem a K+ meghosszabbításával lehet ezen a szakaszon is megtartani a jelzést.
A második esetében a jelzetlenség lenne a terv, feleslegesnek tűnik egymással nagyjából párhuzamosan 3 jelzett utat fenntartani, melyek pár 100 méterre vannak egymástól.
Sziasztok,
Először is elnézést szeretnék kérni mindenkitől, nagyon megcsúsztam az elmúlt időszakban és sajnos ezzel a feladattal is. ☹
Összegezve, az emlékeim szerint a következő két problémából indultunk ki:
- A S sáv a hegy lábánál a semmiben végződik.
- A Z körtúra nyugati oldala több helyen járhatatlan, egyrészt a benőtt erdő miatt, amit az erdészet nem szeretne kitakarítani, másrészt az út magánterületen vezet keresztül.
A S sávot átvezettük a jelenlegi S+ jelzésen Kosdig. A Z körtúrából pedig S4 lett és azt új nyomvonalon vezettük le a kulcsosházig.
Viszont az eredeti problémától függetlenül kettő – általam -fontosnak tartott út megszüntetésre lett ítélve: az OKT és a S+ (Nagybánya-kőtől keletre) között a S körtúra és a Nagybánya-kő feletti Z3.
Első esetben az a javaslat született, hogy legyen K+. Viszont a másik továbbra is megszüntetésre van ítélve. Elmúlt időszakban kérdezgettem ismerőseimet ezzel kapcsolatban és mindenki azt mondta, hogy Vác felől mindig a Z3 jelzésen mennek fel és a hegy nyugati oldalán jönnek le vagy fordítva, de a K sáv keleti oldalát nem szokták használni. Egyrészt ez miatt kardoskodom még a Z3 nyomvonalának megtartásáért. Másrészt pedig azért, mert nagyon jó kilátás van a Nagybánya-kőről, amiről most csak ezt a béna képet találtam. Harmadrészt a hegy a déli oldalon található Z3-nek teljesen más a mikroklimája. Ha hideg időben egy picit süt a nap, itt sokkal melegebb van, mint a hegy más részein. Illetve több mint 700 méterre van az OKT csúcsra vezető szakaszától, nem pedig 100-ra! 😊
Ha probléma az, hogy sok a turistaút, akkor inkább a S3 jelzés megszüntetését javaslom, amit inkább a sportolok szoktak használni Spartan típusú versenyeken, vagy olyanok, akik véletlenül tévedtek rá és átkozzák azt a percet, amikor erre indultak. 😊
És akkor elérkeztem a legutóbbi tervhez, amivel szerintem több probléma is van, egyrészt a szabvány, más részt természetjárás szempontjából:
- Az egyik ilyen a K+ nyugati végpontja, ugyanis szabvány szerint a kereszt jelzés elsődlegesen a sáv jelzésű utak összekötésére szolgál. Ezért nem jó, ha a jelenlegi terv szerint a S4 jelzésnél ér végett, ezt el kell vinni a S sáv nyugati ágáig. Akkor viszont Cselőtepusztáig nem sárga, hanem kék négyzet jelzésnek kell levezetni.
- Másik probléma a S sáv Kosdi végpontja.
Palival és Oszival összedugtuk a fejünket és a következő tervet raktuk össze, ami a szabványnak, a hálózati logikának és a természetjárás szempontjának is megfelelő:
- A K+ jelzést elvezettük a S sávig és ebből a K4 jelzést ágaztattuk le.
- A K4-et Cselőtepuszta buszmegállóig vezettük.
- A S sávot is Cselőtepuszta buszmegállóig vezettük.
- Z3 helyére K3 jelzést terveztünk.
Mellékelem a térképeket, kérem nézzétek meg.
Köszönöm,
Kornél
Csak egy térképet engedett csatolni, mellékelem a másodikat is.
A jelzések átvariálásának az egyik oka a hosszú kilométereken át (feleslegesen) együtt futó jelzések megszüntetése volt. A másik meg, egyfajta észszerűsítés a jelzéskavalkádban.
Nem értem, hogy miért probléma, ha a S- Kosd központjában, a buszmegállónál ér véget és miért logikusabb/szabályosabb a semmi közepén, Cselőtepusztánál egy másik buszmegállóban. Ráadásul a faluközpont és Cs.puszta am. közti részt nem használná senki, ergo a felfestése erőforrás-pocsékolás.
A Z3 meg mint út ottmarad, csak éppen nem lesz rajta jelzés. De nekem igazából mindegy, hogy megmarad-e a régi S3 vagy ide lesz átrakva. A kettő együtt felesleges és jelen helyzetben ez így a kevesebb munka. Vagy akár ebből az ágból IS lehet S3.
Mi lenne, ha Kornél térképén a K+ csak az OKT-t kötné össze a S sávval? Onnan indulna a K4 Cs.pusztára és nem a K+ folytatódna a S- újbóli eléréséig? Így azon a térképen a K+ K4-en túli része felesleges. (Tettem be erről fotót.) Így a Szent Szabályzat sem sérül és a felesleges munka (egyben a használaton kívüli utak hossza) is csökkenne.
Fino alla morte!
A K+ rövidítése (felső részen csak K4 festése) nem lenne szerencsés, mert jó (fél-) körtúra lehetőséget ad Vácról a Naszály-csúcsra vagy akár a látóhegy/Naszály-oldalra.
A S- Csőszpuszta a.m-ra hosszabbítása (1,1 km) úgy merült fel hogy ott amúgy is van egy járt ösvény, és akkor így lenne hálózatilag összekötve a kulcsosház és a falu a jelenlegi (P4) nyomvonal helyett, ezzel kicsit csökkenthető lenne a hálózat hossza miközben az alapvető összeköttetések megmaradnak. Ha mindenki egyetért hogy nincs rá szükség, szerintem elhagyható. (((Lehetne e helyett a jelenlegi P4-et S4-re festeni, az 2,2km lenne amiből 400m fonódás. Ez utóbbi megoldás előnye lenne a megnyíló teljes körtúra lehetőség Kosd központjából a Naszály/Látóhegy felé, viszont ez nem feltétlenül éri meg, mivel a K4, pláne mindenhol a járhatóság/tulajdonosi megfelelés miatt az autóutas részre terelve nem akkora turistaélmény, illetve már a jelenlegi tervben is a K4 Cselőtepuszta a.m. vége minimális buszozással (vagy a S- sáv hosszabbítással) megadja a körtúra lehetőségét annak aki ezt szeretné )))
Sziasztok!
Egy érvet szeretnék jelezni a S sáv Csőszpuszta a.m-ra hosszabbítása mellett.
A természetjáró túrakönyvek (Börzsöny és a Cserhát legszebb túrái) 40 túrája között a 36. szinte teljesen a Z körtúra Kosdról kiindulva.
A túrákkal kapcsolatos változásokat (nyomvonal, jelzéskép..) amúgy is jeleznünk kell a szerkesztőség felé, hogy aktualizálják azokat online mihamarabb, de a cserélhető oldalakat is időnként.
A főszerkesztővel az előbb beszéltem, hogy van-e valamilyen adat, hogy vajon mennyien járhatják ezt a kört.
Azt az infót tudta most megadni, hogy 2018 óta van fent ez a túrajavaslat leírással és azóta több, mint 27000 letöltést alkalmaztak.
Ez elég szép szám évekre lebontva is, ezért javasolnám én is, hogy ha már a jelképek és a nyomvonal is változik, de valamilyen formában jelzett úton legyen lehetőség továbbra is körtúrára Kosdról.
Az, hogy a S mennyen ki Cselőtepuszta a.m-ig vagy esetleg a K4 menjen be ugyanitt Kosd templom a.m-ig és ott érjen össze a S sávval, részemről mindegy, de így továbbra is lehetőség lenne körtúrát tenni Kosdról és Kosdról is megközelíthető lenne a kulcsosház jelzett úton(P4/ZC fonódás pedig megszüntethető).
A Z3-al kapcsolatban is azt tudnám mondani, bár kimutatásom nincs, de sok ismerősöm ezt favorizálja vagy fel vagy le vagy fel is - le is, többek közt én is, ha kört teszek, általában felfelé.
Bár Zsolti megindokolta, hogy jelzés nélkül is lehet rajta továbbra is menni, de ha egy útvonal nagyon népszerű, felesleges lenne pont azt megszüntetni. Úgy látom Kornélnak is ez a tapasztalata és információja.